Powitanie Wójta Gminy Stoczek

Wójt Gminy Stoczek

Jest mi niezmiernie miło zaprosić Państwa do odwiedzenia naszych stron internetowych, na których pragniemy zaprezentować wszechstronnie gminę Stoczek oraz ważniejsze epizody z jej historii. Mam nadzieję także, że wirtualna wędrówka po serwisie internetowym zachęci Państwa do rzeczywistego odwiedzenia naszej gminy.

Rządowe Centrum Legislacji

Wersje elektroniczne:

Pliki "cookies" na stronie www.stoczek.net.pl

Strona www.stoczek.net.pl korzysta z plików "cookies". Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza ich akceptację.

Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce klikając w ten link

Rozlicz PIT

Rozlicz PIT w gminie Stoczek, wspieraj lokalnie>>

Darmowy Program PIT dostarcza Instytut Wsparcia Organizacji Pozarządowych w ramach projektu PITax.pl dla OPP

A A A

Kolejna wycieczka "POGODNYCH"

Zadanie dofinansowane ze środków Wojewody Mazowieckiego
w wyniku otwartego konkursu ofert z zakresu pomocy społecznej w 2011 roku
– umowa nr WPS.VI.115/2011 o wsparcie realizacji zadania publicznego „Seniorzy z pomysłem”.

W dniu 14 września br. Seniorzy Stowarzyszenia Seniorów Gminy Stoczek ”POGODNI” wyruszyli na kolejną już wycieczkę, a tym razem były to miasto  Białystok i Supraśl, bogate w zabytki, swoją historię i kulturę tak charakterystyczne dla Podlasia.

Wyjazd zaplanowany został na godz. 6.30 spod budynku Urzędu Gminy, gdzie uczestnicy wycieczki stawili się punktualnie w komplecie. Dojazd do celu minął wszystkim w przyjaznej atmosferze, a tam  czekała już Pani Przewodnik, która przedstawiła szczegółowy plan wycieczki.

Zwiedzanie zaczęliśmy od kompleksu pałacowo-parkowego Branickich w Białymstoku. Obiekt ten to jeden z najlepiej zachowanych rezydencji magnackich w stylu późnobarokowym określanym mianem „Wersalu Podlasia”, który obecnie jest siedzibą Akademii Medycznej. Integralną częścią zespołu pałacowego jest ogród utworzony na wzór francuski. Charakterystyczną cechą ogrodu jest symetria dwuboczna względem alejki głównej biegnącej przez środek ogrodu, która zachwyciła nas najbardziej. Dodatkowego uroku i fantazji dodają drzewa i krzewy równo przystrzyżone i uformowane.

Zauroczeni pięknem kompleksu pałacowo – parkowego jak i relacją Pani Przewodnik udaliśmy się do katedry pod wezwaniem Wniebowzięcia NMP, która składa się z dwóch kościołów zespolonych ze sobą: starego późnorenesansowego kościoła nowej neogotyckiej świątyni oraz barokowej plebani gdzie nad całością góruje ceglany gmach neogotyckiej katedry.

Dalej nasze nogi poniosły nas przez Rynek Kościuszki zwiedzając Ratusz oraz szereg budynków i budowli posiadających wartości nie tylko historyczne ale i zabytkowe, w tym piękną zabytkową cerkiew katedralną noszącą wezwanie Św. Mikołaja Cudotwórcy. Zbudowano ją w latach 1843-1846, w miejscu starszej drewnianej świątyni, przemianowanej w 1839 roku na cerkiew prawosławną. Obecna cerkiew reprezentuje styl klasycyzmu rosyjskiego na planie krzyża greckiego.

Po chwili odpoczynku dotarliśmy do Supraśla i znowu mieliśmy okazję podziwiać to niewielkie miasto, o bogatej tradycji, ciekawej kulturze i osobliwej przyrodzie. Miasto to jest najważniejszym ośrodkiem turystycznym w regionie Podlasia tak podkreślała nam Pani Przewodnik Anna Mieszkowska – Zalewska. Urozmaicony krajobraz, tworzy liczne, pokryte lasami z Parkiem Krajobrazowym Puszczy Knyszyńskiej, wzgórza i doliny niewielkich rzek.

Pełni chęci do zwiedzania o godz. 14.00 udaliśmy się do Muzeum Ikon. Muzeum to dysponuje jedną z najbogatszych w Polsce kolekcją ikon XVII, XIX, i XX wieku. Są tam unikatowe freski ocalałe ze zburzonej i obecnie odbudowanej cerkwi zwiastowanie NMP z XVI w.

O godzinie 16.30 cała grupa już bardzo zmęczona dotarła na wspaniały regionalny obiad w postaci baby ziemniaczanej. Nie bez przyczyny dokonaliśmy wyboru menu, ponieważ to właśnie z Supraśla pochodzi Mistrzyni Świata w pieczeniu tej potrawy jak i kiszki ziemniaczanej.

Po obiedzie w miłej atmosferze ze śpiewem na ustach zadowoleni, pełni wrażeń, ruszyliśmy w drogę powrotną. Zza szyb autokaru mogliśmy podziwiać piękne krajobrazy, miasteczka i wsie, które swoim wyglądem przypominały nam kadry z filmów „U Pana Boga w Ogródku” oraz „U Pana Boga za Piecem”.

Około godziny 21.00 wróciliśmy do Stoczka i choć zmęczeni, to pełni wrażeń, zadowoleni i uśmiechnięci rozeszliśmy się do swoich domów, na zasłużony odpoczynek.

Wycieczka Seniorów

Opracowanie: Jolanta Kowalik, Koordynator projektu

Data publikacji: 28 września 2011 r.