Powitanie Wójta Gminy Stoczek

Wójt Gminy Stoczek

Jest mi niezmiernie miło zaprosić Państwa do odwiedzenia naszych stron internetowych, na których pragniemy zaprezentować wszechstronnie gminę Stoczek oraz ważniejsze epizody z jej historii. Mam nadzieję także, że wirtualna wędrówka po serwisie internetowym zachęci Państwa do rzeczywistego odwiedzenia naszej gminy.

Rządowe Centrum Legislacji

Wersje elektroniczne:

Pliki "cookies" na stronie www.stoczek.net.pl

Strona www.stoczek.net.pl korzysta z plików "cookies". Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza ich akceptację.

Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce klikając w ten link

A A A

Gimnazjaliści ze Stoczka w Ogólnopolskim Projekcie c.d.

,,Jak blask oświetla wnętrze komnaty,
Tak nauka określa umysł.”
Wang Czung

 

10 uczniów z Gimnazjum im. Wł. ST. Reymonta w Stoczku kontynuuje naukę w projekcie ,,Fascynacje zaklęte w nauce i biznesie”. Przypomnijmy: jest to program rozwoju kompetencji kluczowych w zakresie nauk matematyczno- przyrodniczych i przedsiębiorczości. To drugi rok pracy młodych naukowców/ przedsiębiorców. Dużo wydarzyło się od momentu rozpoczęcia pracy. Uczestnicy mieli okazję odwiedzić ciekawe miejsca, spotkać wspaniałych ludzi i, przede wszystkim, powiększyć swoja wiedzę. Jednak to nie wszystko, bowiem w bieżącym roku szkolnym czekają ich jeszcze dwa wyjazdy. Dokąd? Na to pytanie odpowiem w dalszej części opowieści o młodych, żadnych przygód i nieco zwariowanych gimnazjalistach.

NiB

Uczniowie są podzieleni na 2 pięcioosobowe grupy:

 

1. CIEKAWI ŚWIATA 25:

  • Majewska Marlena, kl. III a
  • Osytek Ewelina, kl. II a
  • Rostek Anna, kl. III a
  • Sobieska Sylwia, kl. III a
  • Gąsior Adam, kl. III b

Zajęcia: czwartek, godz. 14.25

 

2. CIEKAWI WIEDZY:

  • Góral Martyna, kl. II b
  • Grądzka Wioleta, kl. II b
  • Rybak Ewelina, kl. II a
  • Dobosz Karol, kl. III b
  • Gajewski Robert, kl. III a

Zajęcia: piątek, godz. 12.45

Koordynatorem i opiekunem naszych grup jest Pan Piotr Krzyżanowski, nauczyciel biologii i chemii w naszym gimnazjum. Współpracuje również z nami i bardzo nam pomaga Pani Grażyna Krzyżanowska, nauczycielka chemii i geografii.

Projekt trwa trzy lata.


W roku szkolnym 2008/2009 nauki matematyczno - przyrodnicze przebiegały pod nazwą ,,W głąb substancji i organizmów”, z kolei przedsiębiorczość odbywała się po hasłem  ,,Gospodarka bez tajemnic”.

 

Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji zajęć II edycji projektu NIB. Za nami już III semestr. Tegoroczne zajęcia to: przedsiębiorczość- ,,Postaw na przedsiębiorczość”, a nauki matematyczno przyrodnicze- ,,Ekologiczne azymuty”.


Przed nami pozostały jeszcze zajęcia III edycji NiB, które będą realizowane w roku szkolnym 2010/2011. Noszą one nazwę: ,,Zdobywanie przewagi konkurencyjnej”- przedsiębiorczość oraz ,,W kręgu Światała”- nauki matematyczno- przyrodnicze.

W I edycji projektu zostały zorganizowane konkurs, obóz naukowy i pokazy OmNiBusa.


Konkurs polegał na prowadzeniu wirtualnej kroniki- bloga, który był głównym przedmiotem konkursu. Był i nadal jest on zapisem notatek z zajęć i ich udokumentowaniem. Jury konkursu spośród 146 blogów z całej Polski wybrała 16 najlepszych. Mamy zaszczyt obwieścić Państwu, że jedna z drużyn naszego Gimnazjum dostała się do finału.

 

Półfinałowi zwycięzcy, CIEKWI ŚWIATA 25 pojechali na finał do Warszawy, gdzie zaprezentowali swojego bloga na 7 minutowej prezentacji multimedialnej. Podczas trzydniowego pobytu w stolicy organizowane były różne atrakcje, znalazły się wśród nich m. in. zwiedzanie Krakowskiego Przedmieścia, wizyta na Giełdzie Papierów Wartościowych oraz zwiedzanie Łazienek Królewskich.  Zespól otrzymał kamerę internetową i dyplom za udział w finale konkursu I edycji projektu NiB.

Warszawa

14 czerwca 2009 roku wybraliśmy się wraz ze swoimi koleżankami i kolegami na show-naukowe, czyli pokazy OmNiBus-a do Warszawy. Spotkanie odbyło się w Airport Hotel Okęcie. 7 piętro, duża sala i świetni naukowcy z Politechniki Poznańskiej  - tak to się zaczęło.

 


Było świetnie!- jak zawsze zresztą... ;-) Pokaz bardzo spodobał się naszym koleżankom i kolegom. Uważamy, że bezpośredni przekaz wiedzy poprzez doświadczenia i aktywny udział w nich jest doskonałą formą nauczania. Dzięki takiemu sposobowi wiele się nauczyliśmy. Zaciekawiło nas wiele rzeczy, ale najbardziej katastrofa mostu w USA. Poniżej przedstawiamy Państwu filmik, który pokazuje, że warto brać udział w takich projektach.


Za nami również 10 wspaniałych, wakacyjnych dni spędzonych w Dusznikach Zdroju. Obóz naukowy, w którym uczestniczyliśmy był świetny, doskonale przygotowany zarówno pod względem organizacyjnym jak i merytorycznym. Dzięki zajęciom i pokazom prowadzonym podczas obozu wiele się nauczyliśmy. W naszych myślach pojawiły się nowe inicjatywy i plany. Wycieczki po malowniczych terenach Gór Stołowych, Morawskiego Krasu, Nahodu, Złotego Stoku, okolic Zieleńca, Dusznik Zdroju, Lądka Zdroju, Czermnej sprawiły, że odpoczęliśmy i dodały nam sił do pracy. Cudowni nauczyciele, opiekunowie, kadra i obsługa. Mili i życzliwi przewodnicy. Świetni NiB- geniusze/przyjaciele. Tak w kilku zdaniach można opisać nasze wrażenia
z obozu naukowego w Dusznikach Zdroju.


W II edycji organizowany jest konkurs,  wycieczka zagraniczna i pokazy Omnibusa.
W roku szkolnym 2009/2010 konkurs dotyczył zaprojektowania witryny Nibylandii- wyspy, którą uczestnicy projektu muszą zagospodarować zgodnie z wytycznymi konkursu. Uczniowie zakładają biuro podróży, które oferuje wycieczki na tę wyspę. Obecnie praca nad naszymi witrynami jest zakończona i z niecierpliwością czekamy na ogłoszenie wyników. Podajemy Państwu adresy naszych witryn, które biorą udział w konkursie:

CIEKAWI ŚWIATA 25- http://sites.google.com/site/ciekawiswiata25stoczek/

CIEKAWI WIEDZY- http://sites.google.com/site/ciekawiwiedzystoczek/

Ciekawi Świata 25 promują Gminę Stoczek na swojej witrynie.


Przed nami nie tylko wyniki konkursu, ale również 5-cio dniowa wycieczka zagraniczna do Niemiec! Chcielibyśmy podziękować w tym miejscu organizatorom za stworzenie tak wspaniałego wyjazdu. Oto jej plan:

Dzień I – wtorek – 4.05.

Wyjazd z województw: lubelskie (Terespol), łódzkie, mazowieckie, podlaskie ( Łapy ) - do Torunia.
Toruń
13.30– 16.00 - wizyta w Planetarium – seans "Wirująca Ziemia" – godz.14.00, obiad;
ok. 21.00 - przyjazd do Zielonej Góry, kolacja;
22.00 - 7.30 – zakwaterowanie i nocleg w Drzonkowie.

 

Dzień II – środa – 5.05.
8.00 – śniadanie, wykwaterowanie, wyjazd do Poczdamu;
ok. 13.00 przyjazd do Poczdamu;
13.00 – 17.00  – Biosphaere - zwiedzanie i zajęcia, obiad;
17.30 –18.30  -  kolacja ( Ratskeller Babelsberg, Potsdam, Karl-Liebknecht-Str.135);
19.00 – 21.00 - rejs statkiem;
22.00 – 7.00 – zakwaterowanie w hotelu NH Berlin/Potsdam w Kleinmachow ( Zehlendorfer  Dammm 190), nocleg.

 

Dzień III – czwartek – 6.05
8.00 – 9.00 – śniadanie, wyjazd do Berlina;
10.00 –12.00 - wizyta w Muzeum Techniki, zajęcia zgodnie z harmonogramem;
12.00 – 13.30 – obiad (Meiniger City Hostel, Berlin, Hallesches Ufer 30);
13.30- 15.30 - Muzeum Techniki, zajęcia zgodnie z harmonogramem;
15.30 – 19.00 – zwiedzanie Berlina;
19.00 –20.00  - kolacja (Ratskeller Babelsberg);
22.00 – 7.00 – nocleg j/w.

 

Dzień IV – piątek– 7.05
8.00 –  8.30 - śniadanie, wykwaterowanie
9.00 – 12.00 – przejazd do Drezna;
13.00 – 14.00 – Muzeum Higieny;
14.30 – 15.30 – obiad (Hotel-Restaurant Bergwirtschaft Wilder Mann, Dresden, Grossenhainer);
16.00 – wyjazd do Zielonej Góry, kolacja;
22.00 - 7.30 – zakwaterowanie i nocleg w Drzonkowie.

Dzień V- sobota – 8.0
8.00 – 9.00 - śniadanie, wykwaterowanie, powrót do miejsc zbiórek.

Prócz tego 29 maja jedziemy do Warszawy na drugie pokazy Omnibusa.


W tym roku są one zatytułowane: „Śladami elektronu wędrowniczka”. Chcielibyśmy serdecznie podziękować Wójtowi Gminy Stoczek Mieczysławowi Wójcikowi za pomoc w organizacji autobusu, który dowiezie uczniów do stolicy.

OmNiBus

Uczniowie prowadzą też dalej blogi, które założyli na samym początku. Oto adresy www obu kronik:

CIEKAWI ŚWIATA 25- http://ciekawiswiata25.blogspot.com/

CIEKAWI WIEDZY- http://ciekawiwiedzy.blogspot.com/

Ciekawsze zajęcia II edycji projektu rok szkolny 2009/2010

W ostatnich latach uczniowie prowadzili ciekawe doświadczenia, debaty oraz obserwacje. Oto niektóre z nich:

Akwarium- analiza zmian w ekosystemie i stan wody
1. Uczniowie od 8 marca prowadzili obserwacje, a każdy członek grupy miał inny element:
-woda (właściwości fizyczne i chemiczne)
-woda (mikroorganizmy)
- rośliny wodne
- ryby
- inne organizmy i warunki zewnętrzne(nasłonecznienie, temp. otoczenia i wody, ciśnienie atmosferyczne)
2. Uzyskane wyniki badań zbierali w ,,księdze prowadzenia akwarium”- analizę zmian prowadziliśmy do 7 kwietnia.

Akwarium

,,Akwarium- ekosystem sztuczny'”

Główne etapy zakładania pracy:
1) przygotowaliśmy podłoże i ułożyliśmy go na dnie akwarium
2) napełniliśmy akwarium wodą do ok. 1/3 wysokości
3) umocowaliśmy rośliny wodne w podłożu
4) uzupełniliśmy wodę do zaplanowanego poziomu końcowego
5) wprowadziliśmy organizmy zwierzęce


,,Kongres” i „Wyspa” na deskach projektantów.

1. Uczniowie opracowali szczegółowy plan ,,Kongresu”.
2. Projektowali „Wyspę”:
a) wspólne podejmowanie decyzji i nanoszenie danych na mapę „Wyspa”,
b) redagowanie folderu,
c) zakładamy „biuro podróży” celem sprzedaży wycieczki na wyspę.

foto nr 6 „wyspa1”


,,Drwale w Puszczy Białowieskiej”- debata społeczna (wspólne zajęcia grupy I i II).

Plan zajęć :
1. Wprowadzenie zadania „debata społeczna” i omówienie zasad.
2. Inscenizacja debaty społecznej.

W czasie zajęć rozdzieliliśmy między sobą następujące role:
-za wyrębem drzew byli:
a) Robert - jako reprezentant Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych.
b) Marlena - jako reprezentant Związków Zawodowych.
c) Sylwia - jako przedstawicielem Przemysłu Drzewnego.
-przeciwko niszczeniu drzew byli:
a) Ania i Karol - jako przedstawiciele okolicznych mieszkańców.
b) Ewelina i Martyna - jako przedstawiciele lokalnej grupy Ochrony Środowiska.
c) Adam i Wioleta - jako reprezentanci Władz Parku.
Ewelina Rybak, jako Inspektor zajęła miejsce prowadzącego, który sporządzi raport.

Debata żywa, ciekawa. Przedstawiciele argumentowali swoje stanowiska. Każdy bronił swoich racji, uzasadniając przykładami z czasopisma "Puszcza Białowieska- dość przerabiania na deski".

Wszyscy przedstawili bardzo przekonujące argumenty, ale ustalono, że zaprzestanie się wycinania drzew na terenie Białowieskiego Parku Narodowego, a jego obszar zostanie nieco powiększony. Wszyscy doszli na koniec do wniosku, że wycinanie drzew w Puszczy Białowieskiej przynosi więcej szkód niż pożytku.
foto nr 9 „dąb”
Prastary dąb królewski w Białowieskim Parku Narodowym.

,,Organizm i środowisko – eutrofizacja”


Każdy z nas przygotował odpowiedzi na następujące pytania
1.    Czym jest i na czym polega eutrofizacja?
2.    Jakie są najczęstsze przyczyny eutrofizacji?
3.    Jakie są skutki ekologiczne eutrofizacji?
4.    Jak można przeciwdziałać eutrofizacji?
5.    Czy i jak można usuwać skutki eutrofizacji?

Założyliśmy teczkę badawczą ,,Eutrofizacja”- wzbogacaliśmy ją, prowadząc dziennik obserwacji.
Przeszliśmy do części praktycznej naszych dzisiejszych zajęć, czyli rozpoczęliśmy badanie zjawiska eutrofizacji .
foto nr 10 „eutrofizacja1”
foto nr 11 „eutrofizacja2”

Przygotowaliśmy 33 słoiki
•    5- Woda destylowana (WD) + roztwór nawozu azotowego ,
•    5- WD + roztwór nawozu fosforowego,
•    5- Woda wodociągowa (WW) + roztwór nawozu azotowego,
•    5- WW + roztwór nawozu fosforowego,
•    5- Woda ze stawu (WS) + roztwór nawozu azotowego,
•    5- WS + roztwór nawozu fosforowego i 3 próby kontrolne WD, WW i WS.


Roztwory nawozów miały w każdym słoiku inne stężenie- 1%, 5%, 15%, 20%, 50%.
foto nr 12 „eutrofizacja3”
foto nr 13 „eutrofizacja4”


,,Organizm i środowisko- czynniki szkodliwe”

Na podstawie 4 doświadczeń (badanie I, II, III, IV) poznamy substancje szkodliwe, które źle wpływają na życie roślin i zwierząt.

Doświadczenie I- ,,Badanie wpływu detergentów na rośliny wodne”

Wniosek:
Detergenty hamują proces fotosyntezy - powodują chlorozę(następuje odbarwienie liści moczarki kanadyjskiej).


Doświadczenie II- ,,Badanie oddziaływania dwutlenku siarki na kwiaty”

Wniosek:
Płatki kwiatów stopniowo tracą barwę. Po 20 minutach płatki są całkowicie odbarwione. Siarka i jej związki to substancje szkodliwe dla roślin.

Doświadczenie III- ,,Badanie oddziaływania tlenków azotu na kiełkowanie
i wzrost rzeżuchy ogrodowej”

Wniosek:
Rzeżucha nie wykiełkowała, kwas azotowy(V) to substancja szkodliwa.

Doświadczenie IV- ,,Badanie wpływu ścieków na życie rozwielitek(dafni)”

Wniosek:
Życie ślimaków zamarło:
a) kwas azotowy(V) szkodliwie działa na zwierzęta
b)roztwór soli kuchennej NaCl niszczy życie ślimaków
Mydło nie powoduje śmierci zwierząt (ślimaki żyją), ponieważ ulega hydrolizie. W wodzie ślimaki tez żyją.


„Mikroplaneta” - ekosystem sztuczny - zamknięty.

foto nr 18 „mikroplaneta1”
foto nr 19 „mikroplaneta2”
Ustaliliśmy plan działań do założenia ,,Mikroplanety”
Wybraliśmy osoby odpowiedzialne za:
a) przyniesienie nasion zbóż,
b) sadzonki kwiatów,
c) gleba,
d) pudełko tekturowe.

W poprzedniej edycji mieliśmy zaszczyt gościć na zajęciach Wójta Gminy Stoczek Pana Mieczysława Wójcika:

Jak Państwo może pomóc przedsiębiorcom? Polityka regionalna.


Pan Wójt opowiadał nam o dotacjach unijnych i o wykorzystaniu ich w naszej gminie.

 

Tekst: Adam Gąsior - Uczeń kl. III b Gimnazjum w Stoczku

Zdjęcia: Archiwum Urzędu Gminy

Data publikacji: 30 kwietnia 2010 r.

Wprowadzenie: Administrator