Grupy wrażliwe na marketing alkoholu
Powszechnie wiadomo, że na marketing alkoholu szczególnie wrażliwe są dzieci i młodzież, jednak badania pokazują, że również osoby spożywające alkohol w sposób ryzykowny mogą być bardziej narażone na marketing alkoholu. Badania wykazały, że osoby pijące nadmiernie wykazują większą reaktywność na sytuacje konsumpcji alkoholu niż osoby pijące w sposób umiarkowany oraz że symptomy uzależnienia wpływają na postrzeganie alkoholu w reklamach. Opisywanie epizodów konsumpcji alkoholu może wyzwalać głód alkoholowy.
Ustawowe ograniczenia dostępności alkoholu
Ustawa wprowadza ograniczenia dostępności alkoholu poprzez określenie w art. 14 kategorii obiektów i miejsc, na terenie których nie może odbywać się sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych. Są to:
1. szkoły oraz inne zakłady i placówki oświatowo-wychowawcze, opiekuńcze, a także domu studenckie;
2. zakłady pracy oraz miejsca zbiorowego żywienia pracowników;
3. miejsca i czas masowych zgromadzeń;
4. środki i obiekty komunikacji publicznej z zastrzeżeniem przewidzianych w ustawie wyjątków;
5. obiekty zajmowane przez organy wojskowe i spraw wewnętrznych, jak również rejon obiektów koszarowych i zakwaterowania przejściowego jednostek wojskowych.
Ponadto, zakazane jest: spożywanie, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% podczas imprez na otwartym powietrzu oraz na stadionach i innych obiektach sportowych bez zezwolenia i w miejscach do tego niewyznaczonych; prowadzenie sprzedaży i podawanie napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu na terenie domów wypoczynkowych oraz ośrodków szkoleniowych; a także spożywanie napojów alkoholowych w miejscu publicznym z wyjątkiem miejsc przeznaczonych do ich spozycia na miejscu, w punktach sprzedaży tych napojów.
Sankcje za złamanie zakazu sprzedaży, podawania i spożywania alkoholu w miejscach objętych zakazem
Art. 43 ustawy stanowi, że kto sprzedaje lub podaje napoje alkoholowe w wypadkach, kiedy jest to zabronione, albo bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom, podlega grzywnie. Zgodnie z art. 33 Kodeksu karnego grzwynę wymierza się w stawkach dziennych, określając liczbę stawek oraz wysokość jednej stawki, przy czym najniższa liczba stawek wynosi 10, a najwyższa - 540, zaś wysokość stawki dziennej nie może być niższa niż 10 zł
Pondato dziaalnie takie stanowi złamanie warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych i jako takie powinno być podstawą do jego cofnięcia, co wiąże się z jednoczesnym zakazem ponownego ubiegania się o zezwolenia przez kolejne trzy lata.
Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy kto spożywa napoje alkoholowe wbrew zakazom określonym w art. 14 ust. 1 i 2a-6 podlega karze grzywny. Jednocześnie art. 24 Kodeksu wykorczeń mówi, że grzywnę wymierza się w wysokości od 20 do 5000 złotych.
Organizacja sprzedaży alkoholu na terenie punktu
Zgodnie z art. 9 ustawy "sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych, zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, prowadzi się w punktach sprzedaży, którymi są:
1. sklepy branżowe ze sprzedażą napojów alkoholowych;
2. wydzielone stoiska - w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 200 m2;
3. pozostałę placówki samoobsługowe oraz inne placówki handlowe, w których sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych".